KONSEP HALAL DAN HARAM DALAM ISLAM


KONSEP HALAL DAN HARAM

Konsep halal dan tayyiban merupakan dua konotasi nama yang sinonim dan berkait rapat antara satu sama lain. Halal bermaksud sebarang perkara atau benda yang dibenarkan atau dibolehkan oleh syarak. Manakala haram adalah perkara yang dilarang. Sedangkan di antara halal dan haram tersebut adalah perkara syubhah yang sebolehnya dijauhi. Dalam perbendaharaan al-Quran, saranan untuk memilih makanan yang jelas di nukilkan beberapa kali di dalamnya sama ada dari segi konsep, kriteria dan contoh berkaitan halalan dan tayyiban Oleh yang demikian, majoriti ulama bersepakat mengatakan bahawa asal setiap sesuatu perkara adalah harus atau halal selagi tiada nas yang nyata mengharamkannya. Ternyata Islam memberi kemudahan begitu luas kepada manusia dalam mengatur kehidupannya. Oleh itu, seseorang tidak boleh sama sekali mengatakan haram kepada yang halal. Begitu juga, menghalalkan kepada yang haram.



HADIS MAKANAN HALAL DAN HARAM

1.Surat Al-Baqarah [2:168]


[Seruan Allah pada kita agar memakan yang baik lagi halal]

يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ

Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; karena sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu.


2. Surah An-Nahl [16:114]

فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلالا طَيِّبًا وَاشْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ

Maka makanlah yang halal lagi baik dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kalian; dan syukurilah nikmat Allah, jika kalian hanya kepada-Nya saja menyembah. Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan atas kalian (memakan) bangkai, darah, daging babi, dan apa yang disembelih dengan menyebut nama selain Allah; tetapi barang siapa yang terpaksa memakannya dengan tidak menganiaya dan tidak pula melampaui batas, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.


3. Surat Al-Baqarah [2:219]

[Khamar dan judi, pada keduanya terdapat dosa besar]

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا ۗ وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ

Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: “Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya”. Dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: “Yang lebih dari keperluan”. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir,




CIRI-CIRI DAN CONTOH MAKANAN HALAL DAN HARAM







RUJUKAN

Mohammad Aizat Jamaludin, Mohd Anuar Ramli, Suhaimi Ab. Rahman. (2011). Panduan Makanan Halal Haram Menurut Perspektif Al-Quran: Analisis Terhadap Isu-Isu Makanan     Semasa. Retrieved from  

Surat Al-Baqarah [2:168]. (2013, February 28). Retrieved from             https://tafsiralquran2.wordpress.com/2012/11/24/2-168/

Surat Al-Baqarah [2:219]. (2013, January 31). Retrieved from             https://tafsiralquran2.wordpress.com/2012/11/26/2-219/

Hakim, & Bukhari. (2020, March 27). QS. 16:114 (surah 16 ayat 114) " QS. An Nahl " Tafsir Alquran. Retrieved from https://risalahmuslim.id/quran/an-nahl/16-114/

Comments