KONSEP HALAL DAN HARAM DALAM ISLAM
KONSEP
HALAL DAN HARAM
Konsep halal dan tayyiban merupakan dua
konotasi nama yang sinonim dan berkait rapat antara satu sama lain. Halal
bermaksud sebarang perkara atau benda yang dibenarkan atau dibolehkan oleh
syarak. Manakala haram adalah perkara yang dilarang. Sedangkan di antara halal
dan haram tersebut adalah perkara syubhah yang sebolehnya dijauhi. Dalam
perbendaharaan al-Quran, saranan untuk memilih makanan yang jelas di nukilkan
beberapa kali di dalamnya sama ada dari segi konsep, kriteria dan contoh
berkaitan halalan dan tayyiban Oleh yang demikian, majoriti ulama bersepakat
mengatakan bahawa asal setiap sesuatu perkara adalah harus atau halal selagi
tiada nas yang nyata mengharamkannya. Ternyata Islam memberi kemudahan begitu
luas kepada manusia dalam mengatur kehidupannya. Oleh itu, seseorang tidak
boleh sama sekali mengatakan haram kepada yang halal. Begitu juga, menghalalkan
kepada yang haram.
HADIS MAKANAN HALAL DAN HARAM
1.Surat
Al-Baqarah [2:168]
[Seruan
Allah pada kita agar memakan yang baik lagi halal]
يَا
أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا
تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
Hai
sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi,
dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; karena sesungguhnya
syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu.
2. Surah
An-Nahl [16:114]
فَكُلُوا
مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلالا طَيِّبًا وَاشْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ إِنْ
كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
Maka makanlah yang halal lagi baik dari rezeki yang
telah diberikan Allah kepada kalian; dan syukurilah nikmat Allah, jika kalian
hanya kepada-Nya saja menyembah. Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan atas
kalian (memakan) bangkai, darah, daging babi, dan apa yang disembelih dengan
menyebut nama selain Allah; tetapi barang siapa yang terpaksa memakannya dengan
tidak menganiaya dan tidak pula melampaui batas, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun
lagi Maha Penyayang.
3. Surat Al-Baqarah [2:219]
[Khamar dan judi, pada keduanya terdapat dosa besar]
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ
وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ
فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ
وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا
أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا
ۗ وَيَسْأَلُونَكَ
مَاذَا يُنْفِقُونَ
قُلِ الْعَفْوَ
ۗ كَذَٰلِكَ
يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ
الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ
Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi.
Katakanlah: “Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi
manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya”. Dan mereka bertanya
kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: “Yang lebih dari keperluan”.
Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir,
CIRI-CIRI DAN CONTOH MAKANAN HALAL DAN HARAM
RUJUKAN
Mohammad Aizat Jamaludin, Mohd Anuar
Ramli, Suhaimi Ab. Rahman. (2011). Panduan Makanan
Halal Haram Menurut Perspektif Al-Quran: Analisis Terhadap Isu-Isu Makanan Semasa. Retrieved from
Surat Al-Baqarah [2:168]. (2013,
February 28). Retrieved from https://tafsiralquran2.wordpress.com/2012/11/24/2-168/
Surat Al-Baqarah [2:219]. (2013, January
31). Retrieved from https://tafsiralquran2.wordpress.com/2012/11/26/2-219/
Hakim, & Bukhari. (2020, March 27).
QS. 16:114 (surah 16 ayat 114) " QS. An Nahl " Tafsir Alquran. Retrieved from https://risalahmuslim.id/quran/an-nahl/16-114/
Comments
Post a Comment